Skarpatkaa asiakkaan arjen viestinnässä, TOP10-soteyritykset!

Avaa lompakkosi. Ei, en kysy, paljonko sinulla on siellä minkä maan valuuttaa näinä euron heikkoina hetkinä. Enkä sitäkään, montako luottokorttia sinulla on. Olen kiinnostunut kanta-asiakaskorteistasi. Kyllä, kuulit ihan oikein, kanta-asiakaskorteistasi! Etukäteisveikkaukseni on, että sinulla on siellä vähintäänkin Plussa, S-Etukortti, Pins-kortti sekä Stockan kanta-asiakaskortti. Lidlin korttia ei sinulla onneksi ole, koska slimmattu Lidl ei ylläpidä mitään joutavaa.

Tunnemme kuluttajina melko hyvin päivittäistavarakauppamme, vaikka emme siinä busineksessa töitä tekisikään. Meillä on selkeä mielikuva, mikä tavara- ja palveluvalikoima sekä laatu- ja hintataso on vaikkapa Stockalla, Prismassa ja Lidlissä, miten ne eroavat toisistaan ja valikoimme taloustilanteemme, tarpeidemme, sijaintimme ja asiakaspalvelun mukaan sen, missä kaupassa käymme.

FullSizeRender_1
Mutta millainen palvelu-, laatu- ja hintamielikuva meillä on sote-alan ammattilaisina erityisesti isoista toimijoista? Miten Attendon, Mehiläisen ja Pihlajalinnan palvelujen sisällöt, laatu ja hinta eroavat toisistaan? Tai Esperin, Mikevan, Mainio Vireen ja Coronarian? Osaammeko edes toimialan asiantuntijoina sanoa, miksi samoista sertifioiduista laatujärjestelmistä huolimatta mielikuvamme hoivaoperaattorista voi olla samankin brändin alla hyvinkin vaihteleva yksiköittäin?

Mikäli olisin ison sote-yrityksen viestintäjohtaja, miettisin viestintää soten moniulotteisen asiakkuuden kautta. Mitä haluamme viestiä palveluistamme poliitikoille ja virkamiehille, mutta ennen kaikkea palvelujen käyttäjille ja heidän omaisilleen? Kun katson isojen sote-yritysten verkkosivuja, on niissä tapahtunut paljon kehittymistä vime vuosina, mutta enemmänkin voisi.

Suurta yleisöä = palvelujen käyttäjää ja mitä todennäköisemmin yhä useammin tulevaisuudessa  sen palvelujen valitsijaa ei kiinnosta yrityskauppauutiset tai ns. busines-to-businesviestintä, vaan Sari Sairaanhoitajan, Aatu Asiakkaan, Diana Dementikon jne arki ja juhla vaikkapa palveluoperaattorin hoivakodissa. Asiakkaan arjen = elämän sanoittamisessa ja kuvittamisessa on jokaisella isolla toimijalla paljon vielä parantamisen varaa.

Miksikö paasaan tällä kertaa tästä? Siksi, että pärjäisitte pk-yrityksille, kun asiakkaan valinnanvapaus koittaa. Elämän makuisesta elämästä viestimisen pk-yritykset osaavat isoja toimijoita paremmin. Huomattavasti paremmin.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Katso kaikki Blogi.